Sobota 1.4.2023 z technických důvodů zavřeno
1 minuta čtení
V sobotu 1.4.2023 je náš autosalon z technický důvodů uzavřen. Děkujeme z pochopení Váš KODECAR
3 minuty čtení, Naposledy aktualizováno: 12. 03. 2020
Podzimní deště jsou často intenzivní a nevyzpytatelné, že se z vozovky stává doslova potok, takže když vás zastihnou při řízení, radíme rychle nastražit všechny smysly, zapnout stěrače na maximum, a především zpomalit.
Střídmá rychlost je totiž nejlepší zbraň proti zrádnému aquaplaningu – tedy situaci, kdy pneumatika ve vysoké rychlosti nestíhá odvádět vodu a začne na vozovce plavat. A tlačí ji před sebou tolik, že se voda v podobě tzv. vodního klínu dostane pod pneumatiku a zvedne ji z asfaltu. Dojde tedy k úplné ztrátě přilnavosti.
Rozhodně není čas zpytovat svědomí, že jste svému autu nezaplatili lekce surfování, hlavní je zachovat chladnou hlavu. Pokud již k aquaplaningu došlo, je třeba urychleně pustit nohu z plynu, nebrzdit ani se nepokoušet zatáčet, a počkat, až se obnoví kontakt pneumatiky s vozovkou.
Při obnovení kontaktu musí být kola v přímém směru a nebrzděná, jinak by mohlo dojít k roztočení vozidla. Naštěstí zmiňovaný vodní klín způsobuje velké navýšení valivého odporu, takže auto po ubrání plynu poměrně rychle zpomaluje.
Vznik aquaplaningu nejvíce ovlivňují tyto faktory: rychlost vozidla, výška vodního sloupce, hloubka dezénu, jeho tvar a tlak v pneumatikách. Velikost kontaktní plochy mezi vozovkou a kolem má velký vliv na jízdní vlastnosti a délku brzdné dráhy. Malá hloubka dezénu vás může v kritických situacích pěkně podrazit!
Délka brzdné dráhy u pneumatiky na hraně životnosti je dvojnásobná oproti brzdné dráze nové pneumatiky.
Nejčastěji aquaplaning vzniká při rychlostech nad 80 km/hod, ale testy ukázaly že, v případě malé hloubky dezénu může nastat i při mnohem nižších rychlostech.
Radíme proto: