Aquaplaning: Co dělat na cestách, když zaprší

 

Podzimní deště jsou často intenzivní a nevyzpytatelné, že se z vozovky stává doslova potok, takže když vás zastihnou při řízení, radíme rychle nastražit všechny smysly, zapnout stěrače na maximum, a především zpomalit.

Střídmá rychlost je totiž nejlepší zbraň proti zrádnému aquaplaningu – tedy situaci, kdy pneumatika ve vysoké rychlosti nestíhá odvádět vodu a začne na vozovce plavat. A tlačí ji před sebou tolik, že se voda v podobě tzv. vodního klínu dostane pod pneumatiku a zvedne ji z asfaltu. Dojde tedy k úplné ztrátě přilnavosti.

Co při aquaplaningu dělat?

Rozhodně není čas zpytovat svědomí, že jste svému autu nezaplatili lekce surfování, hlavní je zachovat chladnou hlavu.  Pokud již k aquaplaningu došlo, je třeba urychleně pustit nohu z plynu, nebrzdit ani se nepokoušet zatáčet, a počkat, až se obnoví kontakt pneumatiky s vozovkou.

Při obnovení kontaktu musí být kola v přímém směru a nebrzděná, jinak by mohlo dojít k roztočení vozidla. Naštěstí zmiňovaný vodní klín způsobuje velké navýšení valivého odporu, takže auto po ubrání plynu poměrně rychle zpomaluje.

Jak mu předejít?

Vznik aquaplaningu nejvíce ovlivňují tyto faktory: rychlost vozidla, výška vodního sloupce, hloubka dezénu, jeho tvar a tlak v pneumatikách. Velikost kontaktní plochy mezi vozovkou a kolem má velký vliv na jízdní vlastnosti a délku brzdné dráhy. Malá hloubka dezénu vás může v kritických situacích pěkně podrazit!

Délka brzdné dráhy u pneumatiky na hraně životnosti je dvojnásobná oproti brzdné dráze nové pneumatiky.

Nejčastěji aquaplaning vzniká při rychlostech nad 80 km/hod, ale testy ukázaly že, v případě malé hloubky dezénu může nastat i při mnohem nižších rychlostech.

         Radíme proto:

  • Dodržovat povolenou rychlost.
  • V případě průtrže mračen zpomalit a sledovat vozovku.
  • Nepoužívat tempomat.
  • Předvídat – nebezpečná je i každá hlubší voda na vozovce (kaluže, vyjeté koleje, přetékající strouhy ad.)
  • Dávat pozor na náhlé, silnější nárazy do volantu – ty znamenají, že už narážíte do vodního klínu mezi pneumatikou a vozovkou. To je moment, kdy aquaplaning právě vzniká.
  • Průběžně kontrolovat hloubku dezénu pneumatik a správný tlak. Především v případě vysokého tlaku zbytečně snižujete styčnou plochu pneumatiky s vozovkou, a tak zvyšujete riziko ztráty přilnavosti.