Jarní tipy pro plechové miláčky

 

Jaro je v plném proudu! Po kruté zimě plné sněhu, náledí a mlh se tak může zdát, že řidičům začíná pohodové období. Jenže i jarní ježdění přináší svá specifika, která by se rozhodně neměla zanedbat. Jelikož si tato specifika mnozí z nás ani neuvědomují, rozhodli jsme se je připomenout. Výměnou zimních pneumatik totiž příprava na jaro zdaleka nekončí!

Základní úkony, jako kontrola provozních kapalin, stěračů nebo čelního skla, zvládne určitě každý sám, jarní příprava by však měla být komplexnější – proto se vyplatí navštívit servis.

Prvního dubna (a to není apríl) oficiálně skončila povinnost používat zimní pneumatiky. Před servisní návštěvou si však raději překontrolujte vzorek na pneumatikách (letní by měl mít minimálně 1,6 mm, zimní přesně 4 mm). Dezén pro jistotu prověřte na více místech. Pokud se výsledky liší, máte nejspíše rozhozenou geometrii.

Spolehnutí na obutí

Jaký je vlastně rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami a kdy se používají?

  • Zimní pneumatiky se používají, jakmile teploty klesnou pod + 7 °C; mají hrubší dezén (vzorek). Výrobci také používají odlišné systémy lamel a bloků, které umožňují perfektní styk pneumatiky s vozovkou. Použitá směs je měkčí, obsahuje siliky (modifikovaný oxid křemičitý), které zvyšují přilnavost, a zároveň přispívají k nižšímu opotřebení. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje (např. Michelin nebo Goodyear). Vhodná směs zajišťuje krátkou brzdnou dráhu. Zimní pneumatika si musí poradit především s proměnlivějšími a náročnějšími podmínkami – na silnici se tvoří námraza, náledí, hromadí se vrstva sněhu, ve městech se sníh prakticky ihned rozjezdí na břečku. Pouze zimní směs a dezén zimních pneumatik vám při nižších teplotách zajistí potřebnou přilnavost k vozovce!
  • Letní pneumatika je oproti té zimní tvrdší a dezén je uzpůsoben rychlému odvodu vody, protože největšími letními nástrahami je rozpálená silnice a vozovka pokrytá vrstvou vody. Směs použitá u letních pneumatik však s klesajícími teplotami tuhne, čímž dochází k prodloužení brzdné dráhy. Pneumatika celkově není na vozovce stabilní. To je hlavní důvod, proč jsou letní pneumatiky v zimě nevhodné. 

(Dejte si pozor, když jedete na hory! Může se stát, že na svých cestách narazíte na úsek označený jako „Zimní výbava.“ Jestliže už máte přezuto na letní gumy, myslete na to, že na těchto úsecích je povinné zimní obutí po celý rok – respektive po dobu vyznačenou dodatkovou tabulkou. A ta může v dubnu ještě klidně trvat 😉

 

 

Pozor na všechno, co teče

A jedeme dál. Před návštěvou servisu si v garáži nebo na parkovišti překontrolujte stav oleje (hladinu sledujeme vždy po jízdě!). Jak často měnit motorový olej si můžete přečíst také u nás na blogu.

Také se raději podívejte na stav klínového i rozvodového řemenu v motoru. Neuškodí ani dohustit pneumatiky na správný tlak.

V servisu by se pak měli zaměřit hlavně na stav podvozku, ten totiž v zimních měsících trpí nejvíce. Jde hlavně o vůle v zavěšeních i stabilizátorech. Zimní období však dává zabrat také uložení ramen náprav, pružinám a tlumičům. Stejně tak se vyplatí zkontrolovat manžety poloos a brzdovou soustavu (zejména vliv nejrůznějších nečistot) i výfuk. Hlavně u starších vozů by se měli v servisu podívat rovněž na ložiska – stačí protočit kola na zvedáku. Geometrii jsme už zmínili, kromě ní doporučíme také prověřit táhla řízení a případné vůle.

Na co by se rozhodně nemělo zapomenout, je chladící soustava a stav samotné kapaliny. Zde se kontroluje jak její množství, tak i viskozita. Stav kapaliny může mimo jiné odhalit závažnější problémy, třeba závadu na těsnění motoru. 

Životně důležitý (bez nadsázky) je pak stav brzdové kapaliny – u ní se speciálním měřičem testuje bod varu. Nová kapalina začne vařit při 250 °C, kritický bod se pohybuje kolem 150 °C. A pokud skutečně dojde k varu, v trubkách se vytvoří vzduchové bubliny, čímž se snižuje brzdný účinek. 

Určitě si také nechte seřídit světlomety a zaměřte se i na klimatizaci – ta je během zimy v menším zápřahu a její špatnou funkci byste pak v létě pocítili na vlastní kůži, a to doslova – zápach linoucí se z ventilace je jedním z vodítek, že se s klimatizací opravdu něco děje.

 

Citroen Berlingo Multispace interiér

 

Další tipy, pro jistotu

Co se týče akumulátoru, tak ten prověřujeme hlavně před zimním obdobím, kdy jej podrobujeme i zátěžovému testu. Pokud však zkontrolujete klidové napětí, které by mělo činit 12 voltů, určitě tím nic nezkazíte.

Na závěr si nezapomeňte prověřit platnost STK a lékárničku. Také zkontrolujte stav gum na stěračích a ostřikovače. Vyplatí se i komplexní vyčištění interiéru auta, do něhož se během zimy mohlo dostat množství nečistot.

A rada na závěr: Mnoho autoservisů nabízí nejrůznější speciální jarní akce. Rozhodně si však dopředu zjistěte, co která nabídka konkrétně obsahuje! A také, jestli se máte finančně připravit na více práce – servisy si rády naúčtují třeba umytí auta, extra peníze mohou požadovat za dolití oleje nebo provozních kapalin. U nás v Kodecaru vám všechno spočítáme předem, dalších poplatků se bát rozhodně nemusíte 🙂

 

 

Objednat se na jarní servis

Sdílet článek mezi přátele


Komentáře

Další příspěvky z našeho blogu