5. a 6.7.2024 ZAVŘENO
1 minuta čtení
Ve dnech státních svátků 5. a 6.7.2024 je náš autosalon uzavřen. Děkujeme z pochopení Váš KODECAR
5 minut čtení, Naposledy aktualizováno: 26. 10. 2023
Citroën slaví 30. výročí modelu Xantia, který byl uveden na trh v březnu roku 1993. V letech 1993–2002 bylo v Evropě vyrobeno více než 1 300 000 kusů (v letech 1996 a 1997 se Xantia prodávala také v Číně a do roku 2010 v Íránu) a Xantia se stala legendárním modelem historie značky Citroën.
Xantia, která byla oceňována pro svůj komfort, bezpečnost a radost z jízdy, byla nástupcem modelu BX. Představila technologii Hydractive II, elektronicky řízené hydropneumatické odpružení, které korigovalo náklony a zlepšilo jízdní stabilitu, aniž by to bylo na úkor komfortu.
Tato technologie našla své vrcholné vyjádření ve verzi Activa, uvedené na trh v roce 1994, která byla vybavena novým systémem eliminace náklonu SC-CAR, umožňujícím vybírat zatáčky ve vodorovné poloze. Tato přednost modelu Xantia inspirovala Jacquese Séguélu k památné reklamě s atletem Carlem Lewisem.
Sdružení L’Aventure Citroën oslavilo toto výročí v sobotu 4. března v muzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois za účasti klubu Xantia Activa, který zde vystavil 56 vozů.
Poissy 9. března 2023 – Citroën Xantia, který byl světu představen v březnu 1993 na ženevském autosalonu, slaví 30. narozeniny a stává se sběratelským kouskem. Model Xantia, kterého se v letech 1993–2010 vyrobilo 1 326 259 kusů, z toho většina v továrně Rennes-la-Janais, se stal legendárním modelem značky Citroën.
Autorem vozu, který se stal nástupcem slavného modelu BX z 80. let, je designér značky Citroën Daniel Abramson, který ho vytvořil na základě návrhu italského design centra Bertone. Dynamický, plynulý a robustní sedan přebral některé linie modelu XM a modelové řadě Citroën přinesl novou siluetu. Citroën Xantia byl díky svému jedinečnému stylu v roce 1993, kdy byl uveden na trh, zvolen nejkrásnějším vozem roku.
Během devíti let výroby prošla Xantia mnoha změnami. Zpočátku byla k dispozici ve dvou provedeních (SX a VSX) a se třemi různými motory. Luxusnější verze byly vybaveny hydropneumatickým systémem Hydractive II, elektronicky řízeným systémem odpružení, který korigoval náklony karoserie a zlepšoval jízdní stabilitu vozu, aniž by to bylo na úkor komfortu. V roce 1994 byla na trh uvedena verze Activa, která převzala systém Hydractive II a doplnila ho o dva válce, které zabraňovaly náklonu vozidla o více než 0,5°, čímž se počet hydrokoulí ve voze zvýšil na 10. Takto vybavená Xantia mohla projíždět zatáčky ve vodorovné poloze. Pro tuto technologii byly společně s výrobcem Michelin vyvinuty specifické pneumatiky. V roce 1995 přišla na trh Xantia kombi. V roce 1997 se Xantia dočkala modernizace a konečně v roce 1998 se u ní objevil zcela nový dieselový motor 2.0 HDi se systémem common rail.
Komfort, bezpečnost, technologie a potěšení z jízdy – tak zněla klíčová slova této novinky. Komfort byl v té době bezkonkurenční, s čalouněním, které se stalo poznávacím znamením modelu Xantia i jeho následovníků. Interiér Xantia nabízel skutečnou harmonii barev a materiálů v přehledně uspořádaném prostoru. Kabina byla také zesílená, s pevnějším a silnějším plechem a výztuhami ve dveřích pro větší bezpečnost na palubě.
Co se týče technologií, odlišnost modelu Xantia symbolizuje příchod Hydractive II, technologie, která kombinuje sílu hydrauliky s rychlostí elektroniky. Tradiční hydropneumatické odpružení má na každé nápravě další kouli, kterou lze aktivovat pomocí elektromagnetických ventilů v běžném okruhu, s jednou koulí na válec odpružení. To umožňuje definovat dva stavy měkkosti a tlumení odpružení: pružný a sportovní. Senzory pak umožňují řídicí jednotce volit mezi těmito dvěma režimy v závislosti na jízdní situaci.
V obou případech tato technologie umožňuje řidiči a cestujícím cestovat ve velkém pohodlí, ale především s větším klidem.
Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo plug-in hybridních verzích. Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě.