Zima se pomalu blíží! Co je potřeba pro bezpečnou jízdu ve studených měsících?

Léto se s námi zase na nějakou dobu rozloučilo a spolu s ním i rozpálené silnice a klimatizace jedoucí na plné obrátky. Nastává zimní období, které pro řidiče není zrovna jednoduché: Je třeba přezout na zimní pneumatiky, nalít nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů a v neposlední řadě také změnit styl řízení. Abyste během dokončování příprav na nadcházející sezonu nic nezapomněli, rozhodli jsme se vám vše shrnout v několika bodech.

Pozor, ať nejde do tuhého

Aby všechno fungovalo, jak má, je třeba přejít z „letních“ kapalin na ty „zimní“.
Motorový olej, který zůstává tekutý i za nízkých teplot, je dnes standardní výbavou auta pro snížení spotřeby paliva. Pro jistotu však doporučujeme olej vyměnit – starý vyjetý olej má nízkou viskozitu a nedostatečně promazává ventily a vačky. Také se připravte na to, že v nízkých teplotách bude za studena hůře fungovat převodovka, jejíž olejová náplň v mrazech tuhne. V zimě raději kontrolujte hladinu oleje častěji.

Je třeba obzvláště myslet na náplň do ostřikovačů, protože letní směs v zimě zmrzne, zatímco zimní vám zase v létě nesmyje z čelního skla zaschlý hmyz. Dnešní nemrznoucí směsi se většinou nabízí do -30 °C. Rovněž nezapomeňte vyměnit stírátka – jejich životnost rapidně snižuje ledabylé odstraňování námrazy na skle pomocí ostříkávání a stírání.

Něco podobného platí i pro palivo – letní benzín se v zimním počasí odpařuje tak málo, že v promrzlém motoru nepřejde do plynného skupenství a svíčka jej nedokáže zapálit. U nafty zase hrozí, že se vysrážejí krystalky parafínu, které mohou zaneřádit palivový filtr. Řešením je tak „letní“ palivo vyjezdit před začátkem zimní sezony. Benzín na zimu jsou prodejci povinni prodávat od 1. listopadu, zatímco naftu s filtrovatelností pod -20 °C mají povinnou od 15. listopadu.

Brzdová kapalina se mění každé dva roky, je tedy záhodno alespoň prověřit její stav a zkontrolovat bod varu. Kapalina velice snadno a ráda pohlcuje vzdušnou vlhkost, což bod varu snižuje. Během zimy se dá počítat s větším výskytem vlhkého počasí, takže kapalina je znehodnocována rychleji: pro jistotu tedy kapalinu s bodem varu „na hraně“ vyměňte již na podzim.

 

Chcete jet, ne se klouzat

Alfou i omegou zimních projížděk jsou adekvátní (zimní) pneumatiky. Zákonná povinnost nám ukládá je mít obuté od 1. listopadu do 31. března. Připomeňme, že tato povinnost není absolutní. Zimní gumy jsou povinné pouze v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že k takové situaci během jízdy skutečně dojde. Řidiči brázdící cesty výhradně ve městě se tak bez zimních gum mohou obejít. Dejte si však pozor na to, že pojišťovny budou během zimy zjišťovat, zda případnou nehodu nezpůsobily právě letní pneumatiky. V takovém případě mohou sáhnout po kráceném pojistném plnění. To už si člověk přezutí dvakrát rozmyslí…

Lákavým řešením jsou celoroční pneumatiky. Jenže… test německého autoklubu ADAC prokázal, že moc přesvědčivé nejsou. Celoroční gumy se ukázaly jako průměrné na suchu i na vodě, a jízdu na ledě sice jakžtakž zvládly, na sněhu ale zcela propadly.

Pokud se tedy chystáte koupit si zbrusu nové pneumatiky a záleží vám, aby byly špičkové kvality a zavezly vás vždy bezpečně až do cíle, zkuste pneumatiky Lassa©. Tato zaběhlá značka nabízí profesionální servis, bezplatnou 5letou záruku při poškození a širokou nabídku dezénů s nezávislým certifikátem TÜV, ze které si určitě vyberete. Zimní sady pneumatik Lassa© mají díky hlubokým drážkám ideální odvod sněhu a vody. Optimalizovaná tuhost bloků pak zaručuje zvýšený výkon při brzdění na suché vozovce a speciální technologie cik-cak lamel zase poskytuje zvýšenou přilnavost na sněhu a ledu.

Přesvědčte se sami na www.lassa.cz

 

 

Hlavně se nepouštějte do žádných experimentů a pamatujte, že zákon jasně stanoví, že vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg musí mít zimní pneumatiky na všech kolech! A pokud jsou pro vás důležitější náklady před zákony a rozhodnete se vyměnit gumy jen na jedné nápravě, myslete na poučku, že je lepší dát více opotřebované obutí na přední nápravu. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit než aquaplaning zadní nápravy – ten vede k přetáčivosti, jež může vykolejit i zkušenější řidiče.

Připomeňme ještě, jaký je rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami a kdy se používají:

  • Zimní pneumatiky se používají, jakmile teploty klesnou pod + 7 °C; mají hrubší dezén – vzorek (měl by mít minimálně 4 mm). Výrobci také používají odlišné systémy lamel a bloků, které umožňují dokonalý styk pneumatiky s vozovkou. Použitá směs je měkčí, obsahuje siliky (modifikovaný oxid křemičitý), které zvyšují přilnavost, a zároveň přispívají k nižšímu opotřebení. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje (např. Michelin nebo Goodyear). Vhodná směs zajišťuje krátkou brzdnou dráhu! Zimní pneumatika si musí poradit především s proměnlivějšími a náročnějšími podmínkami – na silnici se tvoří námraza, náledí, hromadí se vrstva sněhu, ve městech se sníh prakticky ihned rozjezdí na břečku. Pouze zimní směs a dezén zimních pneumatik vám při nižších teplotách zajistí potřebnou přilnavost k vozovce!
  • Letní pneumatika je oproti té zimní tvrdší a dezén, jenž by měl mít minimálně 1,6 mm, je uzpůsoben rychlému odvodu vody, protože největšími letními nástrahami je rozpálená silnice a vozovka pokrytá vrstvou vody. Směs použitá u letních pneumatik však s klesajícími teplotami tuhne, čímž dochází k prodloužení brzdné dráhy. Pneumatika celkově není na vozovce stabilní. To je hlavní důvod, proč jsou letní pneumatiky v zimě nevhodné.

 

mazda mx-5 červená zezadu

 

Nejezděte jako Fittipaldi

Někteří řidiči jako by vůbec nebrali v potaz stále se zhoršující počasí a svůj jízdní styl nemění ani v nepříznivých podmínkách nastupujícího podzimu. Dalším extrémem je zase pomalu jedoucí kolona v době, kdy začíná lehce poprchávat. Opatrnosti není nikdy dost a na kluzký povrch je třeba myslet, avšak s rozumem. Proto raději více předvídejte a přemýšlejte, na kolik vozovka před vámi dovoluje šlápnout na plyn o něco více.

Určitě mějte na paměti, že se zkracují dny, a proto zapínejte světla! Mnohé automobily sice bývají vybaveny světelnými senzory, ty ale nebývají stoprocentně účinné a mnohdy pořádně nesvítí ani za šera. Mlhová světla se vyplatí zapnout, ale jen při nízké viditelnosti. Jakmile z mlhy zase vyjedete, vypněte je, ať neoslníte okolní řidiče.

Bez čeho se dobrý řidič neobejde

Nezapomeňme také na kvalitní škrabku na led, smetáček na odmetání sněhu z karoserie, a především rozmrazovací sprej na okna a na zámky. V zimě je rovněž vhodné pravidelně ošetřovat i těsnění dveří a oken, aby nepřimrzala. K tomu se hodí například glycerin nebo silikonový olej. Na bezrámové dveře použijeme přípravky se suchým teflonem, který na povrchu nezanechá stopy. Selský rozum nám káže, abychom aspoň jeden sprej nechali doma – v zamrzlém autě, do kterého se nemůžeme dostat, nám bude k ničemu. 😉

Na závěr nezbývá než popřát bezpečnou jízdu bez komplikací!

 

 

Sdílet článek mezi přátele


Komentáře

Další příspěvky z našeho blogu