Revoluční Mazda 3 skrývá pod kapotou opravdový technologický unikát – SKYACTIV–X

Tento nový přírůstek do japonské automobilové rodiny je dostupný ve dvou unikátních provedeních karoserie – sportovně laděný hatchback a elegantní sedan. Nejzajímavější prvek se však nachází pod kapotou. Jedná se o inovativní motor SKYACTIV–X, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Ano, slyšíte dobře. Tyto donedávna neslučitelné světy dokázali japonští inženýři spojit do jednoho. Bez nadsázky lze proto říct, že společnost Mazda stojí na počátku nové éry.

„Duše v pohybu“

Vzhled nové Mazdy 3 stále vychází z designového jazyka a filozofie Kodo – „duše v pohybu“, tentokrát však v aktualizovanější formě, která podle automobilky působí elegantněji a současně výrazněji. Největší pozdvižení vzbuzuje sedan, který převzal řadu stylistických drobností od konceptu Vision Coupe. Maska vozu je znovu dominantní a v horní části přechází její elegantní chromované kraje do úzkých protáhlých světlometů. Boční profil působí jednoduše, ale přitom sofistikovaně a dynamicky. Zadní část pak vzbuzuje dojem sportovního vozu, což podtrhuje i integrovaný spoiler, úzká světla a dvojitá koncovka výfuku.

Mazda 3 nabídne i upravený podvozek, který bude vpředu využívat zavěšení MacPherson a vzadu nově vyvinutou nápravu s torzní tyčí. Chybět nebude ani vylepšený pohon všech kol i-Activ, který spolupracuje s novým systémem G-Vectoring Control Plus. Ten automobilka poprvé představila u Mazdy CX-5 model 2019.

 

Minimalistická krása interiéru

Kromě změn v rámci exteriéru jsme se dočkali výrazných změn i uvnitř vozu. Mazda se při jeho navrhování řídila heslem „Méně je více,“ čemuž odpovídá čistý, minimalistický design. Klíčovými prvky je sportovně působící třípaprskový volant, volně stojící 8,8palcová obrazovka infotainmentu, několik barevných kombinací nebo čalouněná palubní deska, kterou zdobí řada chromových detailů. Designovým skvostem je i řadící páka a její okolí, které bylo vytvářeno s ohledem na pocit luxusu. Designéři navíc protáhli loketní opěrku a přemístili držák nápojů před řadící páku.

 

Mikrospánek je minulostí

Jako každý moderní automobil 21. století nabídne i Mazda 3 řadu pokročilých asistenčních a bezpečnostních systémů, jako je třeba Front Cross Traffic Alert. Ten využívá boční radary, díky kterým může detekovat i automobily ukryté ve slepých křižovatkách. Chybět nesmí ani systém Cruising & Traffic Support, který pomáhá s automatickým rozjížděním, zatáčením a brzděním během jízdy auta v koloně.

Ve výbavě vozu jsou ovšem i takové vychytávky jako např. asistent pro jízdu v zácpě. Největší lahůdkou je však nový systém monitorování řidiče „Driver Monitoring,“ který s pomocí infračervených kamer sleduje řidiče a vyhodnocuje jeho ospalost nebo rozptýlenost. Pokud systém vyhodnotí, že by řidič mohl na cestách usnout nebo se stát nebezpečným, upozorní ho zvukovým signálem.

 

Motor budoucnosti

To nejzajímavější z celého vozu na první pohled neuvidíte – ukrývá se to totiž pod kapotou. Jedná se o motor SKYACTIV–X. Ten je kombinací benzinového motoru se vznětovým zapalováním, který zároveň dokáže fungovat jako zážehový (tj. jako klasický benzin se zapalovací svíčkou) i jako vznětový (tj. jako klasický diesel, ve kterém se směs vznítí sama). Vývojáři si od toho slibují nízké emise ohromně vysokou efektivitu. Pořád totiž dochází ke spalování benzinu, nikoli nafty. Vedle tohoto revolučního motoru Mazda přichystala i další tři konvenční pohonné jednotky. Atmosférické čtyřválce prošly modernizací a budou nadále pokračovat ve známých objemech 1.5 a 2.0 litru. Dvojici turbodieselů 1.5 a 2.2 l nahradí jediný motor – 1.8, již představená v malém crossoveru CX-3.

Krása vozu se snoubí s technologickou vyspělostí a bohatou výbavou. České ceny budou proto začínat na 520 900 Kč.

Máte chuť se projet?

Objednejte si u nás testovací jízdu!