Kaktus C4 přišel o své ostny!

 

Crossover Citroën C4 Cactus se po třech letech na trhu dočkal výrazného faceliftu. Nová verze známého kaktusu se přiblížila hatchbackům a je tak opticky blíže k modelům Citroën C3 a novému C3 Aircross. A právě kvůli C3 Aircross se v hierarchii značky musel Cactus pohnout. Kategorii poctivých SUV Citroën hodlá v druhé polovině roku 2018 obohatit o C5 Aircross.

Ať už jste milovníci sukulentů nebo ne

Cactus odhodil své typické ostny a je teď za hladce oholeného slušňáka. Nový model totiž přišel o své charakteristické airbagy proti nákupním vozíkům. Ale ne úplně! Ochranné panely, které připomínali bodce jsou nyní menší a zabírají místo jen na spodku dveří – Citroën tento fígl použil, aby Cactus vizuálně snížil. Silueta i proporce však zůstávají stejné. V nabídce značky má auto převzít roli uvolněnou modelem C4, jehož výroba pomalu ale jistě končí. Hladký Cactus je také pravděpodobně prvním autem v historii, který změnilo svoji dosavadní kategorii. Doposud to byl crossover – tedy kříženec SUV s čímkoliv. Nyní ho Citroën pasoval na klasický hatchback.

Létající podvozek

Citroën C4 Cactus přiváží nové technologie, které mají komfort citroënů s konvenčním, ocelovým podvozkem vylepšit. Automobilka tím chce navázat na hydropneumatický podvozek Cépětky, který jí dával úžasné jízdní vlastnosti. Ne nadarmo všichni přirovnávali jízdu v C5 k cestování na létajícím koberci…

 

 

Co všechno je nové

Inovovaný model představuje úpravy podvozku, sedaček a konstrukce, které mají pohodlí a plavost jízdy zachovat. Při přepracovávání vozu tudíž došlo nejen k úpravám vzhledu, ale také k výrazným změnám na mechanice. Občas se některý výrobce takto předělaný vůz nebojí nazvat novou generací. Zvenčí je na autě jiných devadesát procent dílů karoserie. Skelet pod ní se v některých místech dočkal zesílení – především v oblasti podlahy. Interiér se upravoval méně, ale výrazně přepracovaná jsou sedadla anebo třeba středový tunel.

Vevnitř jako v bavlnce

Citroën vložil do sedadel další dvoucentimetrovou vrstvu ze speciálních pěn s různými vlastnostmi, které jsou použité podle toho, jakou část těla podpírají (podobné to je u ortopedických matrací). Materiály mají tvarovou paměť, díky které se přizpůsobí tělu každého pasažéra. Hlavním úkolem bylo odfiltrovat vibrace a lépe podpírat tělo. Sedačky jsou stále stejně rozložité a hezké na pohled. A také nemají nijak výrazné boční vedení a již nejsou měkké jako polštář.

 

 

Odhlučnění nejen při rozjíždění 

Velkým tématem jsou v současnosti vibrace a chvění, které posádka ve voze vnímá. Tato disciplína, na kterou se ve vývoji klade stále větší důraz, se jmenuje NVH (Noise, Vibration and Harshness – hluk, vibrace a rázy). Odhlučnění totiž byla druhá z hlavních disciplín při faceliftu Cactusu. Auto má v čelním skle speciální protihlukovou fólii, tlustší zadní okno, více odhlučňovacích materiálů v podlaze, přístrojovce a dveřích. Pro větší ticho v kabině vývojáři upravili uchycení předního pomocného rámu nápravy. Na zadní zavěšení pak přidali speciální podložky pohlcující hluk. Auto díky tomu nepůsobí za jízdy jako kdyby mělo stěny z papíru, jak to bylo u původního modelu.

Do třetice všeho dobrého

Třetí, nejdůležitější a také nejnáročnější úpravou bylo přepracování podvozku. Schéma zavěšení (vpředu McPherson a vzadu torzní příčka) zůstalo stejné. Co se však změnilo kompletně, je nastavení – upravená je kalibrace řízení. A abychom nezapomněli, auto dostalo kromě nových pružin také unikátní tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy. To je technika, kterou znají příznivci offroadu nebo třeba rallye. Jenže ani jedni z nich neznají variantu s progresivní charakteristikou a pokud ano, tak je montují jen na jeden konec tlumiče (pro stlačení).  Vývojáři Citroënu vymysleli unikátní řešení. V souvislosti s ním mají zaregistrováno ne pět, ani deset, ale až dvacet patentů! A všechno to funguje výborně – auto plave po silnici a je pohodlné, ne však houpavé. Řidič nabyde dojmu mnohem pevnějšího a jistějšího podvozku.

Projedete se?

Dostali jste chuť nového Cactuse vyzkoušet? Není nic snazšího, než dorazit na testovací jízdu v Kodecaru. Vůz vám podrobně představíme, prohlédnete si jej hezky zblízka a nakonec se povozíte a otestujete tak všechno výše uvedené. Nezapomeňte se objednat 🙂

 

Domluvit testovací jízdu

Sdílet článek mezi přátele


Komentáře

Další příspěvky z našeho blogu