Ikonické modely Mazda

Současnou překrásnou a dynamickou tvář Mazdy zná asi každý.

Jaké byly klíčové technické milníky a modely automobilky, které utvářely značku, jak ji známe dnes?

 

 

 

Začátek na třech kolech

Mazda byla původně založena v roce 1920 jako společnost vyrábějící náhražku korku a poté se přeorientovala na výrobu nářadí. V roce 1931 se pouští do produkce svého prvního motorového vozidla – nákladního tříkolového motocyklu Mazda GO. Jméno si firma vypůjčuje od Ahury Mazdy, perské bohyně světla a moudrosti. Zároveň se v japonštině příjmení zakladatele automobilky, Jurija Matsudy, také vyslovuje Mazda.

 

Jurijo Matsudo zakladatel automobilky Mazda

 

 

Filozofie značky spočívá v důrazu na pohodlí řidiče a souznění stroje a lidského faktoru. Přizpůsobit se má automobil řidiči, nikoliv naopak. Japonský výraz „Jinba Ittai” to dokonale vystihuje. Překládá se jako “Jezdíme společně”, ale ve skutečnosti vychází z japonského umění lukostřelby z koňského hřbetu, kdy je potřeba dokonalá harmonie mezi zvířetem a člověkem. Dalším aspektem značky Mazda je, že se vždy snaží jít svou vlastní cestu a nikdy se nevzdává.

Pohled na automobil jako na něco, co je více než jen hromada kovu na čtyřech kolech, se promítá i v designovém jazyce KODO, který značka zavádí v roce 2011. Vychází z názoru, že nic nemůže nahradit dotek lidské ruky a jeho základním postupem je použití hliněných modelů v životní velikosti, na nichž designeři tvarují dynamické linie a další prvky. KODO je prezentován nejen na designově dokonalých automobilech, ale také na designovém nábytku nebo jízdních kolech.

 

Mazda KODO kolo závodní na černém pozadí

 

Ale i před zavedením designu KODO dala Mazda život mnoha ikonickým modelům, které psaly historii automobilismu. Kromě zmíněné nákladní tříkolky Mazda GO je to R360, malý osobní automobil, který se začal vyrábět v roce 1960 a prakticky okamžitě lámal prodejní rekordy.

 

mazda r360 modrá

 

Jistě nelze opomenout ani model 110S, nazývaný také Cosmo Sport. Začal se vyrábět v roce 1967 a šlo o první vůz Mazdy s Wankelovým motorem – tedy s motorem, jehož základem je trojúhelníkový rotační píst namísto klasických válců. Postmoderní sportovní vzhled vozu značce okamžitě získal oddané fanoušky i mimo mateřskou zemi.

 

bílá mazda cosmo sport na trávě

 

mazda wankelův motor

 

Stejně oblíbenou se stala i Mazda RX-7, sportovní kupé s pohonem zadních kol nabízelo ideální rozložení váhy a vynikající ovladatelnost. Vítězství v mnoha závodech cestovních vozů a rallye Group B tento model popularizovalo natolik, že se jeho tří generací prodalo celkem 1,8 milionu kusů a stalo se tak bezkonkurenčně nejúspěšnějším vozem s rotačním motorem.

 

mazda rx-7 group B

 

Wankelův motor měl i model Capella, v USA prodávaný pod názvem RX-2. K dostání byla také verze s klasickým čtyřválcem o obsahu 1,6 l. Právě tento model zajistil automobilce Mazda vynikající image v Evropě i Severní Americe. Pátá generace modelu, nazvaná MX-6 byla prvním vozem Mazda vyráběným v USA.

 

zelená mazda capella rx-2

 

V roce 1989 pak přichází na svět Mazda MX-5, neboli Miata. Šlo o první automobil značky, s jehož vývojem pomáhal počítačový program. Jde patrně o nejoblíbenější dostupný sportovní vůz, jeho čtyř generací se zatím prodalo skoro jeden milion kusů.

 

červená mazda mx-5 miata

 

V roce 2002 se pak objevuje Mazda 6, vůz střední třídy se sportovním vzhledem, který se stal vzorem pro současné japonské vozy tohoto segmentu. Ve stávající modelové řadě najdeme také kompaktní modely Mazda 2 a Mazda 3 a SUV Mazda CX-3 a Mazda CX-5. Všechny tyto vozy se určitým způsobem odlišují od aut ostatních značek, okamžitě zaujmou svým vzhledem, ale nijak nezaostávají v praktičnosti, pohodlí ani spolehlivosti.

 

aktuální modely mazda 3 6 cx3 cx5 miata

 

Tvrdohlavost vedení a zaměstnanců Mazdy se projevuje také v technologii Skyactiv, vývoji motorizace, která má za úkol snižování spotřeby a emisí bez zmenšování obsahu motoru nebo jeho výkonu. Zatímco ostatní automobilky se vydávají cestou downsizingu, Mazda na to jde po svém a daří se jí to. Firma představila motor Skyactiv-X, jehož efektivita bude vyšší než výroba elektřiny spalováním uhlí. Vrátit do hry se má také motor s rotačním pístem, tentokrát v roli záložního generátoru pro elektrické vozy, kterým se tímto způsobem radikálně prodlouží dojezd. Právě elektrická a hybridní auta mají do roku 2030 tvořit největší část produkce značky Mazda.

Než tato doba nastane, můžete si vyzkoušet vozy se spalovacími motory, které poskytují pohodlí, dynamiku a nenapodobitelný požitek z jízdy, přesně podle filosofie Jinba Ittai. Pokud vás oslovuje japonská neústupnost a touha po dokonalé harmonii, neváhejte a domluvte si testovací jízdu.

 

Prohlédnout si vozy Mazda skladem

Sdílet článek mezi přátele


Komentáře

Další příspěvky z našeho blogu