Benzín do naftového motoru? Mazda ví, jak na to!

Japonská automobilka Mazda přišla s revoluční novinkou, která posune efektivitu spalování klasického pístového motoru zase o pořádný kus. V roce 2019 uvede Mazda na trh unikátní benzinový motor SkyActiv-X. O zážeh paliva se nepostará zapalovací svíčka, ale samotný tlak – palivo se tedy pod tlakem samo vznítí, jako je tomu v naftovém motoru.

Japonská automobilka Mazda se často snaží jít tak trochu proti proudu. Jako jedna z mála dnes odmítá downsizing v míře větší než únosné. Ačkoli sice připravuje i plně elektrický model, který by se měl sériově vyrábět od roku 2021, je Mazda přesvědčena, že dominantním druhem pohonu v automobilech ještě mnoho let zůstanou spalovací motory s vysokou účinností.

Chystaný motor SkyActiv-X využije techniku označovanou jako HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition). To znamená, benzinem poháněný agregát nabízí podobný princip spalování jako vznětové motory. K zapálení směsi totiž místo přeskokového napětí na svíčce využívá stlačení, tedy řízené detonační spalování, které je jinak u zážehových motorů nežádoucí. Svíčky ale motoru zůstanou, protože směs bude možné zapálit i pomocí nich. Agregát zvládne přepínat mezi oběma druhy zapalování směsi podle toho, co bude v danou chvíli optimálnější řešení.

Technologie HCCI je prestižní záležitostí Mazdy, a proto nové motory nebude dodávat ostatním automobilkám. Do vozidel se začne montovat v roce 2019.

Hlavním přínosem kombinace techniky ze zážehových a vznětových motorů je podle Mazdy v účinnosti. SkyActiv-X nabídne o 20 až 30 % nižší spotřebu než dnešní zážehové motory SkyActiv-G a nízkou produkci oxidu dusíku a sazí. Extrémně se totiž zvyšuje účinnost agregátu až na 50 procent. Palivo ideálně shoří a prakticky ideálně spálená směs se odvede do výfuku. Má tedy menší emise a zákonitě při vysoké účinnosti i nižší spotřebu a vyšší výkon.

Benefitem pak podle všeho bude i vyšší výkon, až o 30 % proti dnešním jednotkám značky, tomu ale podle všeho napomůže i zástavba kompresoru.

Podle dostupných informací má nový motor objem 2,0 l a výkon zhruba 193 koní a 230 Nm. V Německu byly k vyzkoušení verze s manuálem i s automatickou převodovkou a ty s automatem prý byly o poznání hladší a i jejich odezva byla lepší. Trasa byla předem určena Mazdou a zahrnovala okresky, město i kousek dálnice, ale maximálka aut byla elektronicky omezena na 160 km/h.   

Do uvedení motoru SkyActiv-X na trh zbývají ještě skoro dva roky. Jaké modely ho dostanou, zatím není přesně jasné, ale dá se očekávat, že dojde poměrně širokého nasazení. Podle dřívějších zpráv se jednotka SkyActiv-X jako první ukáže v nové generaci Mazdy 3, poté by měla zamířit také do dalších modelů značky.

Těšíte se? My ano 🙂

Další příspěvky z našeho blogu